
7 травня 2025 року в Хмельницькому національному університеті пройшов вебінар на тему «Цілі та індикатори сталого розвитку в освіті», який провела Міронова Наталія Геннадіївна – доктор сільськогосподарських наук, професор, професор кафедри екології та біологічної освіти, Член ГЕР 10 Природничі науки.
Учасниками заходу стали науково-педагогічні працівники та здобувачі вищої освіти Хмельницького національного університету, зокрема ОПП Екологія першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти. Під час заходу було окреслено теоретичні та практичні засади глобального сталого розвитку, приділено увагу еволюції концепції ЦСР — від міжнародних самітів до конкретних державних стратегій, які інтегрують екологічну, соціальну й економічну компоненти.
У ході вебінару Міронова Н.Г. розкрила такі ключові аспекти:
- глобальні Цілі сталого розвитку (ЦСР) ООН, зокрема Ціль 4 — якісна освіта, у контексті української освітньої системи;
- специфіку індикаторів сталого розвитку в освіті, як вимірюваних орієнтирів на шляху трансформації освітніх програм;
- інтеграцію принципів сталості у зміст шкільної та вищої освіти, методики викладання та педагогічну практику;
- кращі практики та ініціативи впровадження цілей сталого розвитку в діяльність закладів освіти різних рівнів.
Зокрема, було підкреслено освітянський аспект як рушія сталого розвитку:
- Порядок денний на XXI століття уперше визначив освіту як ключовий інструмент трансформації;
- Програми ООН — «Десятиліття освіти для сталого розвитку» (2005–2014), «Глобальна програма дій з освіти для сталого розвитку» (2015–2019) і «Освіта для сталого розвитку до 2030 року» — підтверджують роль освіти у досягненні всіх 17 Цілей;
- У національному законодавстві України — Законах «Про освіту», «Про вищу освіту», «Про основні засади державної екологічної політики» — закріплено обов’язковість інтеграції ідей сталого розвитку в освітні процеси.
Особливу увагу спікерка приділила тому, як саме цілі сталого розвитку реалізуються в освітній системі:
- через формування екологічної компетентності на всіх рівнях освіти;
- через акредитаційні критерії, зокрема підкритерій 2.9 щодо забезпечення здобувачів освіти навичками та компетентностями для досягнення ЦСР;
- через активну участь освіти в реалізації ЦСР № 4 (Якісна освіта), № 13 (Кліматичні дії), № 5 (Гендерна рівність), № 12 (Відповідальне споживання) тощо.
Також Наталія Геннадіївна запропонувала чітку модель інтеграції сталого розвитку в освітню діяльність університету:
- Освітні програми та вибіркові освітні компоненти (ОК) кафедри екології та біологічної освіти:
- «Екологічна безпека»
- «Екологія людини»
- «Стратегія сталого розвитку»
- «Збалансований розвиток територій»
2. Наукова діяльність та міжнародне партнерство:
- залучення здобувачів освіти до досліджень з екології, соціальної відповідальності, енергоефективності;
- участь у міжнародних проєктах, де вивчаються практики впровадження ЦСР.
3. Стале освітнє середовище:
- впровадження принципів ресурсоефективності, цифрової екосвідомості та екологічного менеджменту в щоденне життя ЗВО;
- активізація молоді у волонтерських, просвітницьких і практико-орієнтованих ініціативах.
Учасники вебінару дійшли висновку, що інтеграція Цілей сталого розвитку в освіту — це не лише вимога часу, а й основа трансформації світогляду нових поколінь, які мають мислити глобально й діяти локально.
Щиро дякуємо Міроновій Наталії Геннадіївні за змістовну, актуальну та практико-орієнтовану подачу матеріалу! Сформовані ідеї та інструменти обов’язково знайдуть своє відображення у подальшій роботі викладачів.
Освіта майбутнього — це освіта для сталості!





