Вода — джерело життя. Саме тому так важливо знати, в якому стані знаходяться наші річки, озера та інші водні об’єкти. Моніторинг поверхневих вод — це не просто збирання даних, а ціла система дій, спрямованих на оцінку якості води, виявлення змін у її складі, а також прогнозування потенційних загроз для довкілля та здоров’я людини.
Моніторинг дає змогу:
об’єктивно оцінити стан водних екосистем;
своєчасно виявити забруднення;
спрогнозувати зміни екологічного стану водойм;
розробити науково обґрунтовані рекомендації для прийняття рішень у сфері охорони, раціонального використання та відтворення водних ресурсів.
- Саме з метою формування практичних навичок в оцінці стану води 15 квітня 2025 року здобувачі освіти ОП «Екологія» і ОП “Середня освіта (Біологія та здоров’я людини)” провели лабораторне заняття в рамках вивчення дисципліни «Моніторинг довкілля». Викладач – Сергій ШЕВЧЕНКО – доцент кафедри екології та біологічної науки, канд.. с.-г. наук, доцент.
Досліджували фізичні показники води Хмельницького водосховища на річці Південний Буг безпосередньо у польових умовах, а саме:
Температура — впливає на розчинність кисню, біологічну активність та самоочистку водойм;
Густина — може змінюватися залежно від температури, вмісту домішок та впливати на циркуляцію води;
Колір і прозорість — дають уявлення про наявність зважених речовин або органічного забруднення;
Запах — один із перших індикаторів присутності певних хімічних або біологічних забруднень;
Каламутність — показує кількість завислих частинок, що можуть бути органічного чи мінерального походження.
До основних фізико-хімічних показників, які також досліджували здобувачі освіти, належать:
pH (водневий показник) — вказує на кислотно-лужний баланс води. Надмірне відхилення від норми може бути шкідливим для водних організмів.
Електропровідність — показує кількість іонів, здатних проводити струм. Чим вона вища, тим більше у воді розчинених солей.
Мінералізація — узагальнений показник, що характеризує вміст усіх розчинених речовин у воді. Її рівень може свідчити про природні особливості регіону або антропогенний вплив.
Для майбутніх фахівців такі практичні заняття є неоціненним досвідом. Робота в реальних умовах дозволяє не лише освоїти методики польових досліджень, а й краще усвідомити відповідальність за збереження водних ресурсів.
Такі практичні заняття є невіддільною частиною підготовки бакалаврів природничого напрямку. Адже лише в реальних умовах можна відчути відповідальність за результати вимірювань, навчитися працювати з польовими приладами та спостерігати екологічні процеси в дії.
Південний Буг — одна з найбільших річок України, і її стан є важливим маркером екологічної ситуації в регіоні.
Досвід, який отримали здобувачі освіти, є не лише навчальним, але й надзвичайно цінним для формування професійної свідомості майбутніх фахівців.











